تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار
با 10 تکنیک خلاقانه برای نقاشی دیوار منزل و محل کار آشنا شوید

اگر حس می کنید طراحی دکوراسیون خانه شما خیلی جذاب نیست یا قدیمی شده و می خواهید با کمترین هزینه دستی به سر و روی خانه خود بکشید، به رنگ کردن دیوارها فکر کنید. تکنیک های طراحی دکوراسیون امروزی خیلی متنوع هستند. با هر سلیقه‌ای که دارید، به کمک یکی از تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار می توانید بدون هزینه اضافی و پر کردن بیخودی فضای خانه با اسباب گران قیمت و جاگیر، حال و هوای خود و خانه‌تان را تغییر دهید. در این مقاله 10 تکنیک خلاقانه نقاشی دیوار ها را معرفی می کنیم. ایده هایی که تغییر فضای هر اتاق از خانه شما، آن هم به دست خودتان را میسر می‌کند.


تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل

 

استنسیل (Stencil)

کسانی که عاشق پروژه های خودت انجام بده (DIY) هستند این تکنیک را می پسندند. استنسیل همان شابلون است. شابلون‌ها را هم می توان به راحتی ساخت و هم از فروشگاه ها تهیه کرد. با کمک شابلون و با استفاده از قلم مو، غلطک، اسفنج یا پارچه کهنه می‌توانید به راحتی هر طرحی را روی دیوار اجرا کنید. تکنیک شابلون در صرفه جویی وقت و هزینه بسیار مفید است. شابلون مناسب با سلیقه خود را تهیه و در کوتاه‌ترین زمان دکور اتاق تان را عوض کنید.

مهر نقاشی یا استامپ نقاشی (stamp) نیز ابزار نقاشی دیگری است که به نوعی شبیه شابلون است. مهرهای نقاشی نیز طرح های متنوعی دارند و می توانید در خانه نیز این مهرها را بسازید. مثلا می توانید یک سیب زمینی را از وسط برش داده، طرح خود را داخل آن بتراشید و استفاده کنید.



تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک هارلیکوین (Harlequin)


هارلیکوین (Harlequin)

دیوارهایی که با قالب کلاسیک هارلیکوین رنگ می شوند، طراوت و سرزندگی را به فضای اتاق اضافه می‌کنند. هارلیکوین قالبی شطرنجی مانند دارد که به جای مربع های افقی و عمودی از لوزی های مورب تشکیل می شود. به جای رنگ های سفید و مشکی هم می‌توان از رنگ‌های مختلف و متنوع استفاده کرد.

این تکنیک را می توان برای آشپزخانه، اتاق خواب و حتی اتاق کودکان و مهدکودک ها به کار برد. برای ایجاد فضای پیچیده‌تر می‌توانید رنگ هایی با تضاد اندک و فام های کم‌رنگ انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که تضاد بیشتر با فام های پررنگ، حس جنب و جوش و فضای امروزی‌تری به اتاق خواهد داد.

 تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک متالیک (Metallics)


متالیک (Metallics)

برای ایجاد یک فضای کاملا چشمگیر و متفاوت، هیچ چیز بهتر از رنگ متالیک نیست. از همه بهتر این که رنگ‌های متالیک تنوع بسیار زیادی دارند و روش اعمال همه آن ها یکی است. می توانید همه فضای یک اتاق را با رنگ متالیک بپوشانید یا برای ایجاد ظاهری لایه لایه یا دیواری با قاب های مجزا، فقط برخی نقاط را رنگ متالیک بزنید.




تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک استرایپ (Stripes)


استرایپ (Stripes)

استرایپ یا راه‌ راه، از تکنیک های اصلی طراحی دکوراسیون است که هرگز قدیمی نمی‌شود. خوبی این سبک منسوخ نشدنی این است که برای پیاده‌سازی می توان از بی نهایت روش و الگو استفاده کرد. راه راه های باریک و کم‌رنگ بافتی ساکن با جذبه بصری ایجاد می‌کنند. در عوض، راه راه های بزرگ با رنگ های متضاد و پررنگ، چشم را تحریک و حس بصری فزاینده ایجاد می‌کنند.




تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک پلکا داتز (Polka Dots)


پلکا داتز (Polka Dots)

پلکا داتز یا خالخالی، برای کسانی مناسب است که خیلی تمایل به پروژه های خودت انجام بده ندارند. با این حال اگر می‌توانید برای تغییر دکوراسیون منزل خود متعهد باشید این تکنیک را امتحان کنید. تکنیک خالخالی برای ایجاد فضایی پر جنب و جوش و در عین حال مجلل ساخته شده است. خوبی این روش آسانی و سرعت در اجراست. این تکنیک فضای شاد و فانتزی ایجاد می‌کند، به همین دلیل برای اتاق کودکان و نوجوانان بسیار دل انگیز و مناسب است.




تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک کالر واش (Color Wash) 


کالر واش (Color Wash)

تکنیک کالر واش یا رنگ رفته، از روش های زیبای رنگ آمیزی است که به فضای اتاق عمق و بافت ویژه‌ای می‌بخشد؛ فضای اتاقی قدیمی که اسرار و ناگفته‌های بسیاری در دل خود دارد. همچنین اجرای آن ساده است. با اعمال یک لایه رنگ مات یا ساتنی روی دیوار شروع کنید. سپس با یک قلم موی بزرگ یک رنگ براق روی لایه قبل بزنید. می توانید رنگی شاد و پر انرژی یا حتی رنگی خنثی انتخاب کنید. در هر حال این تکنیک فضای پویاتری به اتاق شما می دهد.




تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک استری (Strie)

 

استری (Strie)

استری لغتی فرانسوی است و به معنای رگه می باشد. منظور از این تکنیک، ایجاد رگه های افقی یا عمودی است که شبیه بافت پارچه‌هایی مانند کتان می باشد. این تکنیک برای ایجاد بافت های خاص که حس گرمی و ملایمت القا می‌کنند بسیار فوق‌العاده است. تکنیک استری با هر سبکی قابل تلفیق است. جهت خلق نمای استری، بعد از اجرای رنگ و قبل از خشک شدن آن، باید با کشیدن ابزاری مثل شانه روی سطح رنگ، رگه های باریک ایجاد کرد.

 




تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک رگ رولینگ (Rag Rolling)


رگ رولینگ (Rag Rolling)

به صورت محاوره ای، رگ رولینگ را می توان گوله پارچه ترجمه کرد. در این تکنیک یک تکه پارچه کهنه را مچاله کرده، به رنگ آغشته می کنیم و با حرکات ضربه ای دست به دیوار می زنیم. نتیجه این تکنیک فراتر از تصور شماست. رگ رولینگ بافتی ویژه ایجاد می‌کند. بهترین ویژگی این تکنیک این است که به خاطر لطافتی که دارد با هر طبع زیبائی شناسی هماهنگ می‌شود و با دکوراسیون کلی خانه ادغام می‌شود.

 



تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک اسپانجینگ (Sponging)


اسپانجینگ (Sponging)

اسپانجینگ استفاده از اسفنج یا ابر در رنگ کاری است. با استفاده از غلتک های اسفنجی یا تکه های ابر به تنهایی، می‌توانید فضایی پویا و پر تحرک ایجاد کنید. این تکنیک بسیار ساده است و نیاز به هیچ مهارت خاصی ندارد. بنابراین تمام اعضای خانواده می‌توانند در نقاشی خانه دخیل باشند.




تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار سبک استینسیل سبک چکربورد (Checkerboard)


چکربورد (Checkerboard)

چکر بورد یا شطرنجی، تکنیکی است که به شما امکان می دهد علاوه بر حذف وسایل اضافی، سرزندگی و زیبایی را به فضای اتاق خود اضافه کنید. به علاوه، راه های بسیار متنوعی برای اجرای آن وجود دارد. می توانید اتاق خود را با رنگ‌های خنثی و شبیه به هم به صورت شطرنجی کم رنگ رنگ آمیزی کنید؛ یا برای ایجاد فضایی امروزی تر از سفید و مشکی پر رنگ با تضاد بالا استفاده کنید.


 

تکنیک های خلاقانه نقاشی دیوار

در این مطلب 10 تکنیک خلاقانه نقاشی دیوار را مرور کردیم. با استفاده از این تکنیک ها و خلاقیت های فردی می توانید بی‌نهایت طرح و مدل برای طراحی دکوراسیون خانه خود با انواع رنگ های متنوع و مناسب ابداع کنید. 

 

 

منبع: سایت اسپروس



خودت انجام بده یا DIY چیست